bubblesnaarmarokko.reismee.nl

Salamanca

Zaterdag 8 december 2018:Gisteravond laat nog besloten vandaag verder te rijden naar Salamanca. De vorige keer dat we Salamanca bezochten regende het, nu wordt koud maar droog en zonnig weer voorspeld. Er was weinig verkeer op de weg, maar we hebben zeker 100 km in de mist gereden. Pas ver na Merida klaarde het opeens op. Bij aankomst in Salamanca scheen nog lekker de zon, maar na vieren koelde het heel snel af naar 6 graden. Gelukkig werkt onze verwarming goed. Ook hier staan meerdere Spanjaarden en een aantal Engelsen.

Zondag 9 december 2018: Vannacht lag de temperatuur tegen het vriespunt aan, de bladeren op de grond hadden een mooi wit laagje vanmorgen. Wij zijn met de fiets naar Salamanca centrum gegaan, een rit van ong. 6 km, best te doen in de zon en zonder wind. We zijn naar het centrum gegaan via een oude romaanse brug over de rivier de Tormes. De fietsen hebben we vlakbij de kathedraal geparkeerd. Er is een oude (12e eeuw) en een nieuwe kathedraal (gebouwd tussen 1513 en 1733); de nieuwe kathedraal is tegen de oude aan gebouwd. Het geheel is een indrukwekkend groot gebouw, met veel torens, ornamenten en beelden als versiering. Het centrum van Salamanca is een grote verzameling prachtige oude gebouwen en oude kerken en kloosters en veel smalle straten en pleintjes. Niet alles kan bezocht worden en sommige gebouwen kunnen alleen op afspraak met een gids bezocht worden. Erg beroemd is het Plaza Mayor dat door de Unesco het meest luxueuze barokke plein van Spanje wordt genoemd.

Het is een erg mooi en druk bezocht plein met veel gezellige terrassen. Het plein is geheel ingesloten door prachtige gebouwen en toegankelijk via poorten. Al zwervend door de stad kwamen we terecht in een orthodox katholieke kerk. De zondagsdienst liep juist ten einde. De kerk was versierd met veel mooie iconen, het leek een sobere versie van de kerken in Bulgarije. Op zondag zijn in Spanje in alle kerken goed bezochte eucharistievieringen, op die manier kun je soms een kerk inzien die normaal gesloten is voor het publiek. Een van de vrij toegankelijke mooie gebouwen is “het huis met de schelpen”; de buitenkant is versierd met Sint Jacobs schelpen.
Het huis heeft een erg mooie binnenplaats. Tegen twee-en raakten alle straten leeg en waren alle cafeetjes, terrasjes en restaurants helemaal vol voor een uitgebreide lunch van de Spanjaarden die duurt tot na 16.00. Salamanca was ons laatste doel voor een bezoek deze reis. Morgen beginnen we aan de laatste 1700 km naar huis. De weersvoorruitzichten zijn goed en hopelijk moeten alle gele hesjes weer gewoon aan het werk.

Vrijdag 14 november 2018:Vanuit Salamanca zijn we naar het net na de spaanse grens gelegen Urrugne gereden. De camping in Urrugne wordt buiten het zomerseizoen altijd goed bezocht door campers onderweg naar Noord of Zuid. In noord Spanje was het hier en daar erg mistig. In Urrugne zonnig, maar fris. Na nog een overnachting in een plaatsje in de buurt van Chambord zijn we gisteravond weer veilig thuis gekomen. We hebben geen enkel “geel hesje” gezien in Frankrijk. Het totaal aantal gereden kilometers van deze reis is ong. 9350 km.

Ben

Bedankt voor jullie leuke verhalen en foto's. Behouden thuisreis gewenst.

Nellie

Goede reis en veilig thuis.