bubblesnaarmarokko.reismee.nl

Ceuta

Vrijdag 7 december 2018: Vanmorgen kraaide om 6 uur de haan, Bubbles viel gelijk van haar slaapmatje af. Het was licht mistig toen we om 7 uur de camping afreden op weg naar de grens met Ceuta. Een vroege start, maar je weet nooit hoe lang het oponthoud aan de grens duurt. Om half acht passeerden we honderden smokkelvrouwen die op de stoep in de rij stonden om de grens naar Spanje over te gaan. Er waren weinig voertuigen en we konden snel het grensterrein op door een poort die net ver genoeg openstond om erdoor te kunnen, en toen ging het snel: stempel in de paspoorten, volgende hokje uitreis stempel op het auto invoerbewijs., zig-zag om blokken naar de Spaanse douane. DeSspanjaard deed netjes de poort wat verder open zodat we er doorheen konden. Geen controle, we werden “weggewuifd”, toen zigzag naar de uitgangspoort, maar dat lukte echt niet zonder het omver rijden van de blokken, zo’n kleine bochtjes kan de camper gewoon niet maken; het leek wel een rijvaardigheidstest. Om kwart voor acht reden we in Ceuta, de snelste grenspassage ooit. De eerstvolgende ferry ging pas om 11.00. We hebben de camper dicht bij de haven langs de straat geparkeerd en hebben Ceuta maar bezocht. De supermarkten gaan open om 09.00, de overige winkels om 10.00, ook musea en andere gebouwen waren nog gesloten, maar gelukkig was een heel mooie kerk wel open. Een kerk gewijd aan O.L.Vrouw van Afrika, gebouwd in de 15e eeuw en gerestaureerd in 2002. Die hebben we toen maar bezocht. De kerk bevat een prachtig altaarstuk en hele mooie zijaltaren. Daarna wat boodschappen gedaan bij de Lidl en naar de ferry gegaan, we waren de eerste in de rij. We moesten achterruit de ferry op, komt vaker voor, maar we moesten tussen een grote vrachtwagen en een balk aanschuiven, dat lukte met moeite, er werd net niks geraakt. Vervolgens kon de chauffeursdeur niet meer open en liep de camperdeur vast tegen de balk. Met veel moeite hebben we ons door de te smalle opening gewurmd. Je mag niet in een voertuig blijven tijdens de overtocht. Een hele grote vrachtwagen paste niet meer op de ferry en is er weer afgereden. Er stond geen wind en dus waren er amper golven, binnen een uur waren we in Algeciras. Daar weer met moeite de camper in, we konden niet wachten tot er ruimte was om in te stappen, want de vrachtwagen moest er als laatste af. In Algeciras was het bewolkt en heiig, maar naarmate we dichter bij Sevilla kwamen werd het zonniger. Onderweg ergens een club-sandwich gegeten, dat was zoveel eten dat we vanavond genoeg hadden aan wat soep. Er staan veel Spanjaarden op de camping. Veel Spanjaarden hebben een lang weekend, 6 december is een officiële feestdag(Dag van de Spaanse Grondwet), 8 december is een officiële (kerkelijke) feestdag. De meeste winkels en supermarkten zijn morgen dan ook gesloten.

Ben

Zo weer veilig op Europese bodem. De grens passeren wordt ieder jaar sneller begrijp ik. Mooie blauwe ogen natuurlijk. Goeie terugreis.