bubblesnaarmarokko.reismee.nl

Marrakech

Vrijdag 30 november 2018: Vandaag een rustige dag. We zijn we nog naar een grote supermarkt 7 km verder gefietst want onze voedselvoorraad moest nodig aangevuld. Op de heenweg waren er ergens Marokkaanse vlaggen gespannen tussen lantaarnpalen en verzamelden zich wat mensen, toen we terugkwamen hingen alleen de vlaggen er nog.

Zaterdag 1 december: Met de locale buslijn naar Marrakech centrum gegaan. De bus stopt bij de camping en binnen een half uur stonden we op het Dejmaa el Fna plein. Kosten: 5 dirham p.p, kun je die 11 km niet voor lopen. Het was overal heel erg druk met toeristen, en op het plein was al veel activiteit. Veel “artiesten” die hun kunsten vertoonden, slangenbezweerders, aapjes aan een ketting, muzikanten en dames die henna tattoo’s willen zetten. Er is deze week ook een filmfestival met films die getoond worden op diverse locaties, o.a op een groot scherm bij het plein. We hebben een rondje over het plein gemaakt en door de souk. Na een drankje op een terras namen we de bus terug. De chauffeur leek bij instappen al erg verveeld en ongeïnteresseerd. Hij stopte dus ook niet bij de gevraagde halte. Nadat meerdere Marokkanen tegen de wand en deur hadden gebonkt, stopte hij wel bij de volgende halte.

Zondag 2 december 2018: Na het ontbijt zijn we naar de stad verhuisd, naar een parkeerplaats in het centrum van Marrakech dichtbij het centrale plein. Per fiets zijn we naar Menara Mall gegaan, het sjieke winkelcomplex van Marrakech. Tegenover de mall wachtten meerdere gezadelde dromedarissen op klanten. De enorme hal van de mall was versierd voor kerst. Het was er niet druk, de artikelen in de winkels zijn ws te duur voor de gemiddelde Marokkaan. Op een etage heeft men een vleugel ingericht als souk, compleet met okerkleurige muren en boogjes; het ziet er wel leuk uit, maar ook de hier verkochte prullen zijn te duur. Na op een terras bij de mall geluncht te hebben zijn we de stad ingegaan. Het was er weer erg druk, heel veel toeristen. Af en toe kwamen we toeristen tegen die verdwaald waren, die hebben we maar de weg gewezen naar het grote plein. Midden in de souk ligt de geheime tuin; “Le Jardin Secret”, die we wilden bezoeken. Het is een meer dan 400 jaar oud complex bestaande uit twee tuinen, een Islamitische tuin en een kleinere exotische tuin. Oorspronkelijk bestond het complex uit twee Riads met Paviljoenen. Er was ook een Hammam en ze hadden water via een ondergronds kanaal met water vanuit het atlasgebergte. De Riads waren eigendom van de rijken van Marrakech. Het geheel is prachtig gerestaureerd. De tuin is voor publiek open sinds 2016.

Toen vanavond na het eten terugliepen naar het plein kon je lopen over de hoofden en er was een enorme politiemacht op de been. Op het grote scherm werd een franse film vertoond en achter het scherm arriveerden blijkbaar celebrities. Er stond een heleboel pers te wachten. Op het plein probeerden artiesten weer omstanders te vermaken en alle restaurantjes draaiden op volle toeren. Hier en daar werden personen weggevoerd door de politie. In de grote winkelstraat werd eerdere jaren in de avond van alles te koop aangeboden, meestal waren de waren uitgestald op straat. Nu was er niets van verkoop te bespeuren, een enkeling probeerde wel wat te verkopen, maar er was niets uitgestald op straat. Wel stonden er overal karretjes die wat lekkers verkochten: snoep, versgebakken chips, popcorn in alle kleuren, maar ook versgeperste vruchtensappen. Tegen negenen werd het wat rustiger op het plein en in de straten, wel was er chaos op de wegen in het centrum en de bussen raakten overvuld door het grote aanbod van passagiers die weer naar huis wilden. Ook de parkeerplaats waar we overnachten begon leeg te geraken.

Maandag 3 december 2018: Prima geslapen vannacht, de parkeerplaats waar we staan ligt tussen een groot kerkhof, een park, de achterkant van een groot hotelcomplex en een paar bedrijfsloodsen, heel stil in de nacht dus. Heel de dag hebben 2 mannen gewerkt aan wollen tapijten die later werden opgehaald om te verkopen in de souks. Mooie witte wollen tapijten, ze werden geborsteld om alle losse wol eraf te halen, daarna hier en daar geschoren zodat het een gelijkmatig geheel werd, nou ja, geschoren niet echt, geknipt met een schaar. Vanmorgen zijn we per fiets om oude de medina gereden, de wegen langs de muur volgend. Dat was heel interessant. Langs de muren zijn geen toeristische activiteiten, maar werkplaatsen van de bewoners van de wijken en lokale marktjes. Er zijn diverse toegangspoorten(BAB … genaamd). We waren op weg naar een vlooienmarkt bij Bab el-Khmiss. Die hebben we gevonden, een heuse antieksouk. Liefhebbers van hele oude spullen kunnen er hun hart ophalen, er waren hele mooie degelijke oude lampen, meubels, klokken etc. Ze verkochten ook oude singer hand naaimachines en weegschalen. 100 meter verder was een permanente grote 2e handsmarkt in de open lucht, met kleding, schoenen en alles wat je kunt verzinnen. Toen verder door de straatjes, soms is er zoveel brommer en fietsverkeer dat je bijna botst, veel fietsen van marokkanen hebben n.l geen werkende remmen e dat levert soms rare, maar ook komische situaties op. We kwamen weer bij een lokale markt terecht, deze keer overal stalletjes in de smalle straatjes met heel veel groenten en fruit. Af en toe moest google maps ons verder de weg wijzen en soms meldden mensen spontaan welke richting we beter konden nemen, want een brede weg kan zomaar opeens een erg smal straatje worden en dan lijken alle straatjes opeens op elkaar. Onderweg was er wel weer veel belangstelling voor onze fietsen, die wilden ze kopen want “die waren toch niet marokkaans” zei er een. Een late lunch in de camper en een wandeling door het aangrenzende park met Bubbles. Een koplamp van de camper is niet in orde, dat wordt dus alleen bij daglicht rijden want Thieu kreeg het ding niet gerepareerd, er is iets doorgebrand. Gelukkig doet het stadslicht het wel. In de stad(op het plein) en in de souks was het vandaag heel wat rustiger dan gisteren. We zijn gaan eten in een restaurant met zicht op het grote plein, waar op dat moment ook weer de openlucht restaurantjes openden.

herman verhoeven

Hallo,
Ik lees en bekijk jullie foto's en verhalen met veel aandacht. Bedankt hiervoor ! Zullen wij volgend jaar dan toch maar de stap zetten om Marokko te bezoeken ? Nog een veilige reis !
Herman

Martine Winkelmolen

Dank je wel Herman. Marokko is gewoon een bezoek waard.

Godelive

Het is idd de moeite om eens naar Marokko te rijden. ?