bubblesnaarmarokko.reismee.nl

El Jadida

Zaterdag 10 november 2018:De camping in Marrakech heeft enkele weken geleden na hevige regenval onder water gestaan, een groot deel van een buitenmuur is helemaal verwoest, voor de rest zie je weinig meer van de wateroverlast.We zijn vandaag vanuit Marrakech via de N1 naar El Jadida gereden. Weer een afwisselend landschap: woestijn met weinig begroeiing, heuvels en een deel groen en vlak. Overal landbouw, er werd flink gewerkt op de velden; geploegd met ezels of muilezels, soms op grote akkers werd geploegd met trekkers. Er werd ook gezaaid, meest met de hand. Een groot deel van het gebied na de woestijn werd bevolkt door herders met grote kuddes schapen en geiten, soms ook koeien, maar de hoeveelheid koeien per boer is beperkt en de koeien worden vaak vastgezet bij het groen dat ze mogen eten. Je ziet dan ook dat een grasland zeer systematisch kaalgevreten wordt. De regio oogt niet welvarend al staan er soms hele mooie huizen. Er werd ook weer van alles te koop aangeboden langs de weg: fruit, handtassen, grote watermeloenen, cactusvijgen.

In El Jadida zijn we per fiets naar het centrum gegaan, Er is nl een oud Portugees stadsdeel(fort) bij de haven met een Cisterne(waterkelder) die we graag wilden zien.

De Cisterne stamt uit 1541 en werd gebouwd door de Portugezen. Over de wallen van het Fort kun je lopen, Op elke hoek staan torens met kanonnen tussen de kantelen. Er is ook een kerk uit die tijd en een synagoge. De laatste twee zijn niet meer in gebruik als gebedshuis en waren vandaag ook niet open voor bezichtiging. Het stadsdeel binnen het fort is niet bijzonder, maar de Cisterne is wel waard om te bezoeken, de entree was wel wat duur, 6 euro voor buitenlanders, 1 euro voor Marokkanen. In de Cisterne kwamen we een Canadese dame tegen, zij was met een cruiseschip in Casablanca en van daaruit per trein naar El Jadida gekomen. Zij moest om 23.00 weer terug zijn op het schip. Vanuit de muren rond het fort heb je uitzicht over zee en de stad. Op de muren kwamen we een Nederlander tegen die vrijwilliger is voor PUM. PUM is een Nederlandse vrijwilligersorganisatie die zich richt op duurzame ontwikkeling van het midden- en kleinbedrijf in ontwikkelingslanden en opkomende markten. Hij was in gezelschap van een Marokkaan en samen probeerden ze de paar grote veeboeren die er zijn de melkproduktie wat te laten vermeerderen, de hygiene te verbeteren en kleine kaasmakerijen te beginnen, maar dan moet er wel een afzetmarkt worden gevonden. Werk genoeg voor de PUM medewerker dus. Op de terugweg naar de camping mochten we in de buurt van het stadion niet verder fietsen, wel lopen over het trottoir. De hele omgeving van het stadion was verkeersvrij en er was erg veel politie op de been omdat er vanavond een voetbalwedstrijd is.

Zondag 11 november 2018:De gemeente camping in El Jadida ligt dicht bij het centrum en bij het strand. Het is ook een mooi park met gras en bomen, maar niet zo goed onderhouden. Het sanitair echter verdient die naam niet. Gelukkig hebben we ons eigen sanitair. Douchen kan ook op de camping, tegen betaling van 5 dirham opent iemand dan een van de huisjes voor je en zet een stokoude huishoudgeiser voor je aan. De badkamer in de huisjes is opmerkelijk goed voorzien: een wasbak met spiegel en planchet, toilet, bidet en douche, en waarempel er komt zonder onderbreking heerlijk warm water uit de douchekop. Vanmorgen was het op het strand heel erg druk, wandelende mensen, en veel voetballende jeugd. Terug op de camping kwam er een jonge Marokkaanse naar ons toe en vroeg of we Duits konden praten. Ze wilde blijkbaar graag haar duitse spreekvaardigheid oefenen. Ze vertelde sinds 4 maanden duitse les te volgen omdat ze in Januari in Duitsland medische technologie wil gaan studeren. Ze sprak opmerkelijk goed duits na zo’n korte tijd les. Tegen vieren is de siesta voorbij en zijn we naar het centrum gegaan. Daar begon net de straatverkoop van vooral kleding en schoenen. De permanente marktkraampjes worden dan aangevuld met extra karretjes en uitgespreide lakens met spullen. Heel de stad lijkt wel aanwezig op de markt. Bij sommige kraampjes is het zo druk, dat het lijkt of alles voor niets is. De marktkooplui prijzen natuurlijk met luide stem hun koopwaar aan. Tegen zessen hebben we in een restaurantje voor 45 dirham per persoon een menu( frites, kebab en een enorme gemengde salade) laten inpakken om dat thuis op te eten. Met ons avondmaal goed verpakt zijn we over de boulevard teruggefietst naar de camping. Het strand was nu niet zo druk, maar op de boulevard was het heel erg druk met wandelende gezinnen, er staan veel snoepkarretjes en er zijn elektrische autootjes voor kinderen. Terug op de camping maar even de watervoorraad aangevuld en het vuile water afgevoerd. Er wordt voor morgen veel regen voorspeld, dan komt van die huishoudelijke karweitjes ook niks terecht. We hebben besloten hier te blijven totdat de regen voorbij is.

Marlies

We lezen met veel pezier jullie verhalen. Goede reis verder.

Godelive

Hebben jullie te veel gebeden voor water ??
Dat was toch niet de bedoeling! ??