bubblesnaarmarokko.reismee.nl

olijven

Vrijdag 9 november:Als we Ouzoud verlaten is het nog rustig, de toeristen komen pas na elf uur want de reistijd vanaf Marrakech is 3 uur. Marrakech is ook ons doel als tussenstop naar El Jadida. De weg vanuit Ouzoud is wel heuvelachtig, maar aanzienlijk vlakker dan de heenweg vanuit Beni Mellal. Ergens in de heuvels liggen een dode moederezel met haar jong langs de weg, triest. Veel landbouw wederom en op zeker moment rijden we alleen nog maar tussen de olijfboomgaarden, de olijvenoogst lijkt nu pas te beginnen. We passeren een ontelbare hoeveelheid olijven perserijen, ze verkopen tevens olijven op sap in 5 liter flessen. Die flessen staan bij de reclameborden voor elk bedrijfje. Voor de perserijen liggen grote hoeveelheden olijven op een zijl. De persen bestaan uit een grote bak met daarin 2 op hun kant staande ronde stenen, De stenen draaien rond en zo worden de olijven uitgeperst, het sap loopt in een bak naast de pers.

We komen door twee grotere plaatsen waaronder Tanant waar honderden tieners de straat blokkeren, In tanant is de sfeer wat grimmig, er is geen politie en de volwassenen staan van afstand toe te kijken. Uiteindelijk gaan ze wel voor ons opzij, temeer daar er een toeterende vrachtwagen achter ons rijdt. 30 km verder weer honderden tieners die de weg blokkeren, maar daar zijn politie en leger aanwezig en kunnen we rustig doorrijden. Het blijkt dat de scholieren op deze manier protesteren tegen gewijzigde schooltijden. Omdat de wintertijd wordt afgeschaft heeft de overheid de schooltijden wat veranderd, de scholieren vinden dat daardoor hun biologisch ritme en de eettijden in de war raken???

Godelive

????