bubblesnaarmarokko.reismee.nl

Naar Cala Iris

Zondag 4 november:Vanmorgen op ons gemak opgeruimd en vertrokken naar Cala Iris. Cala Iris ligt ong. 220 km oostelijk van Martil aan de middellandse zeekust. We hebben dus de N16 gereden pal langs de kust. Een bijzonder mooie route met heel erg veel haarspeldbochten en mooie uitzichten over de zee. Onderweg kwamen we leuke, nu stille kustplaatsjes tegen, de vissersbootjes lagen al weer in de haventjes, maar ook 2 aardverschuivingen. De weg was volledig geblokkeerd door zand en stenen. Er was een omleiding gemaakt zodat het verkeer toch verder kan. Waar mogelijk werd de aanwezige grond gebruikt voor landbouw; het was heel erg druk op de akkers: er werd geoogst en geploegd. Geploegd met behulp van 2 muilezels of ezels. Een enkel keer zagen we een trekker met ploeg. Bij een monding van een rivier werden ook alle landbouwdieren uitgelaten door vrouwen in traditionele kleding, soms aan een touwtje: koeien, schapen en geiten. Langs heel de kust staan hooi/stromijten van op elkaar geperst stro/hooi in de vorm van een plaggenhut of paddestoel, eroverheen een net. Het net wordt op zijn plaats gehouden door er keien aan te hangen. Hier en daar eten de geiten en schapen aan de onderkant de mijt, de vorm lijkt dan nog meer op een paddenstoel. We hebben geluncht op een hoog punt met een geweldig uitzicht over de zee en El Jehba, een klein vissersplaatsje. Ergens lag een auto in een sloot, zo te zien was de bestuurder uitgestapt en in een klein dorpje verzamelden zich een heleboel mensen inclusief muzikanten voor iets, een demonstratie? 10 km voor Cala Iris wilden we tanken, maar de pompbediende vertelde ons dat er geen diesel meer was, en ook de eerste week niet zou zijn; door een staking geen bevoorrading. In Al Hoceima en Targuist zou wel diesel verkrijgbaar zijn. Dom genoeg zijn we niet eerst naar de camping gegaan, maar eerst om diesel. Targuist was 30 km rijden, minder km’s dan Al Hoceima, dus we reden naar Targuist. Helaas werd er aan die weg gewerkt en reden we vele kilometers piste met gaten. Daarna een een baans asfaltweggetje. 30 km in een uur; In Targuist bleek ruim voldoende diesel verkrijgbaar. Waarschijnlijk staakte alleen de leverancier van het merk van de bewuste pomp, dat had de man er niet bij gezegd en wij niet gevraagd. Na getankt te hebben wilden we niet weer die gatenpiste rijden en kozen voor een omweg via Al Hoceima. Uiteindelijk kostte het dieselverhaal ons drie uur en toen moesten we alsnog 10 km piste(zandweg) rijden naar de camping. Net voor donker arriveerden wij op een mooi campingkje met een heel mooi uitzicht over de zee. Morgen wordt veel regen voorspeld, dus gaan we maar naar de camping in Fez.

Nellie

Is dit een gebied waar jullie nog nooit geweest zijn? fijne reis nog en groetjes vanuit Grathem

Martine Winkelmolen

We hadden de noordelijke kust en het rif gebergte niet eerder bezocht.

Ben

Zo maak je nog wat mee voor alledaagse zaken. Gelukkig alles weer goed gekomen. Fijne reis verder.

Godelive

Ik zal nog een mailtje sturen dat ze de rest van jullie reis de gatenkaas in de wegen moeten vullen. Succes