bubblesnaarmarokko.reismee.nl

Gibraltar

Woensdag 31 oktober: Toen we vanochtend in Sevilla vertrokken scheen de zon, een mooi begin van de dag. Rond de middag waren we in de buurt van Algeciras waar we tickets voor de veerboot naar Ceuta hebben gekocht, de prijs is gelijk aan die van vorig jaar. In een supermarkt bij Algeciras waren de kassières al helemaal klaar voor Halloween, ze waren in Halloweenoutfit gekleed bij hun werk. Vervolgens naar een luxe camping in Manilva gereden. De camping is van een Engelse organisatie en staat al bijna helemaal vol met Engelse overwinteraars. Om 15.00 begon het te regenen, het kwam met bakken uit de lucht, nog aangevuld met onweer. Pas om 21.00 werd het droog. Op deze camping de was gedaan, ze hebben prima wasmachines en een goede wasdroger, na 2 uur lag de was weer in de kast. Er is vanavond een Halloweenparty op de camping die best goed bezocht is. Nederlandse tvzenders ontvangen via de satellietschotel lukt sinds Sevilla niet meer. Binnenkort maar ergens een ladder lenen om het LNB kopje te verstellen, zullen dat thuis wel wat krap ingesteld hebben. Voorlopig doen we het maar even met de Duitse zenders.

Donderdag 1 november: Vanochtend toen we wakker werden scheen een stralend zonnetje, regenjassen en paraplu’s droogden snel. Op ons gemak ontbeten en een douche genomen. Om 11.00 richting Gibraltar gereden. Rond het middaguur stonden we op de camperplaats aan de jachthaven van La linea de Concepcion. We zijn naar Gibraltar gelopen, een lange file auto’s voor de grensovergang. De grensovergang is nog een heel gedoe. Bij de Spaanse douane staan allemaal automaten voor paspoortcontrole. Je legt je paspoort op de scanner en dan moet het goed komen, maar dat werkte dus niet. Dan maar door de gewone controle.; de ambtenaar ter plekke had geen belangstelling en zwaaide dat iedereen moest doorlopen. Gang uit, halletje in en de volgende controle; de Engelse paspoortcontrole dus. Daarna het vliegveld lopend overgestoken en je wandelt het centrum van Gibraltar in. Je kunt na het vliegveld ook de bus nemen naar het centrum of de punt van de rots. Het centrum van Gibraltar bestaat uit een groot plein (het Kazemattenplein) met terrasjes en restaurants en vervolgens Main Street. Een winkelstraat met veel alcohol en tabakswinkels, juwelierswinkels en nog wat elektronika en kledingzaken. Alleen de alcohol en tabak zijn goedkoop, de rest is erg duur ondanks dat alles zogenaamd belastingvrij is. Er is ook een oud fort en enkele kerken die je kunt bezoeken. Het was heel erg druk in Gibraltar, In Spanje is Allerheiligen een feestdag en de meeste supermarkten en winkels in Spanje waren dan ook gesloten. Ons viel Gibraltar eigenlijk wat tegen en na een drankje op een terrasje zijn we tegen vijven weer naar de camper gegaan. Deze keer ging de grenspassage sneller: niemand te zien aan de Gibraltarkant, aan de Spaanse kant een ongebruikte rij automatische paspoortcontrole automaten en een ambtenaar die iedereen snel liet passeren. Het was lekker zonnig vandaag, maar er staat een harde koude wind en tegen de avond werd het echt koud. Rond 21.00 kwam er een twintigtal hele grote campers het terrein oprijden, voor het merendeel Duitse campers.; allemaal voorzien van een sticker met “Marokko 2018”. De camperplaats staat nu helemaal vol.

Ben

Fijn dat het weer een beetje aangenamer wordt. De schade van de slagboom bij La Linea de Concepcion van 2017 bij onze camper is inmiddels helemaal weggewerkt. Omdat we vorig jaar hebben meegereisd is nu de beleving wat groter. Onze herfstvakantie in Nederland is letterlijk in het water gevallen, dus maar snel naar huis terug gekeerd. Bourtange was overigens wel heel leuk en even goed weer. Ook gelijk Obelink in Winterswijk maar bezocht, terwijl het buiten regende. Veel plezier en we zien uit naar de volgende verhalen en foto's.

Bart Schellius

Nu nog een plasje water oversteken jullie zijn alweer in Afrika. Daar zal het in ieder geval beter weer zijn. Voorspoedige overtocht vanuit het natte Lepelstraat gewenst!